Sunday, February 6, 2011

shut up, read n THINK about it;)

SALAM...

hurm..

memandangkan hari nie hari ahad, so memang siyes x tau nx wat pa?
mandi pon lambat.adik beradik pon ade yg tgh tido,men ps2,tgk tv,bukak facebook
mama sakit demam urat katenya,abah pi ukm ade 'testing', projek ukm x siap lg.
so,SAYA??ke atas bawah,msak spageti je tok breakfast.
dlm pkul 9 gitu,mandi,solat dhuha
then...
borink,termenung..jumpe buku nie ats meja makan


r u okay??
berminat nak tau x??
klu x nak tau pape, just click hujung ats belah kanan dpn ur pc tanda  X .
kan senang??

nni saya nx slin blik antra isi yg tercatat dlm buku nie.
antara yg menarik;)

Takkanlah tak ada langsung ruang yang dbnrkn dlm Islam utk BERCINTA??Adakah Islam membunuh terus naluri cinta daripada manusia?

Tidak!!!Naluri adalah sebahagian drpd kesempurnaan kjdian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki, kira 'sense of belonging' la, adalah satu fitrah suci yg ada pd manusia. Kalau naluri itu tidak wujud pd diri seseorng, x normal namanya!!!ISLAM bkn dtg membunuh naluri dan keinginan itu, TIDAK!!
Islam tdk suruh membunuh naluri spri yg dlkukan oleh pr paderi atau sami yg x mahu berkahwin.JGN hapuskan naluri itu.JGN lah pula kita berbohong pada diri sendri. Buknlah salah dan berdosa klu perasaan itu dtg tanpa diundang.;)hurm..sebaik!!Itu adlh fitrah. Cuma kawal naluri itu supaya ia patuh pada perintah Allah. Jdlah manusia yg sempurna nalurinya. JGN jd malaikat!kerana Allah cptkan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akn HAMBAR tanpa naluri atau nafsu manusia.

then,
TENTU ada cinta secara ISLAM??
an?an?

Cinta secara ISLAM hanya SATU 
iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab qabul;cinta lps kahwin. Itulah cinta qudus. Cinta yg bermaruah. Bkn cinta murahan n jjalnn.Cinta adlh maruah manusia. Ia terlalu mulia. Inglh, apbila Allah melrng sesuatu perkara, tntu ia gntikn dgn sesuatu yg lbh baik. Klau dia mlrg cinta antra laki n pompuan sblm kahwin, Allah brkn 'sesuatu' sbgai ganti yg lbh baik iaitu prkhwinan.

Tetapi cinta lps kahwin bnyk masalah. Kita x kenal psngn kita secara dekat. Brcinta adlh utk mengenal hati budi psngn sblum buat kputsn berkahwin.

Bolhkah prcaya dgn perwtkan psngn semasa sdg bercinta??(ha??sy x tau) 
Percayalah, percintaan penuh dgn lakunan yg dibuat-buat dan kepuura-puraan. MSG2 akn berlakon dgn watak yg pling baik;penyayang,penyabar,pemurah dan berbagai2 lg. Aaalam percintaan adlh alam lakonan semata2.Masa bercinta, merajuk ada yg akn pujuk. Tetapi jgn harap lps kawin, bila merajuk akn ad yg memujuk. Bnyk org yg kecewa n tertipu dgn keperibadian psngn semasa sdg bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza slps kahwin. Mcm langit dgn bumi. Masa bercinta, dia seorng yg amat penyabar,penyayang,sbr tungu psngn walaupun terlmba sampai berjam2.Tapi bila da kahwin,lewat lima minit, dah kena tengking. Jadi, perwatakan dlm  masa bercinta amat x boleh dipercayai. Percintaan adlah satu kepura-puraan atau hipokrit.

HABIS TU, 
kirenya org yg bercinta hilang maruah diri lah??
haish.bahaye tue -,-

Mulia manusia kerana maruah dirinya trus terpelihara. Org yg bercinta seolah-olah cuba menggadai maruahnya krna mereka menghampiri penzinaan. Snguh malang skli bg org yg bercinta dn pernah berzina,mereka x layak berkahwin kecuali dgn org yg prnh berzina juga.Mereka x lyk utk berkahwin dgn org yg beriman. Allah berfirman:

Lelaki yg berzina (lazimnya)x ingin berkahwin melainkn 
dgn pompuan yg berzina atau pompuan musyrik; dan pompuan yg berzina itu
pula (lazimnya) x ingin berkahwin dgnnya melainkan oleh laki yg berzina atau laki musyrik. Dan perkahwinan yg demikian itu trlrng kpd org2 yg beriman.

Jika org yg  pernah berzina x layak berkahwin dgn org yg suci,demikianlah juga org 
yg prnh bercinta x sesuai utk berkahwin dgn orng yg x pernh bercinta.
TIDAKKAH itu  suatu ketentuan dari Tuhan????

tapi kan...

Kami telah berjanji sehidup semati
Apa ada pd janji cinta??Brpa bnyk janji cinta yg palsu??Lelaki,jgn diharap pada janji lelaki.
Mereka hanya menungu peluang keemasan sahaja. Habis madu,sepah dibuang! Pepatah itu diungkap krna ia sering berulang.

Si dia ini lain dr yg lain. Dia laki yg penyayang n bertanggungjwb.
Tahukah rahsia hati laki?? Sejahat mana laki, apbila ingin mengambil seseorng wanita sbgai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak2nya, dia akan memilih wanita yg baik. Tetapi utk berseronok dan berfoya-foya, laki biasanya akn memilih prmpuan murahan krna ia satu pelaburan yg menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

Masih adakah org yg x bercnta di zaman serba maju dan canggih ini?...

Ya, masih ada!!masih ada org ug suci dlm debu. Glngan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil.(hope,i'm of them)-,-. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka TENTU ada pasangannya. Firman Allah:
Dan orng2 laki yg memelihara kehormatannya serta 
orang2 pompuan yg memelihara kehormatannya
(yg memelihara dirinya drpd zina)...
Allah telah menyediakan bg mereka semuanya keampunan 
dan pahala yg besar)




     
              Kita berpisah kerana Allah..
              Kalau ada jodoh, tidak kemana!!
                            <3


   

okay,sampai di sini shja yg dpt dikongsikan.hope u all enjoy read it ;D
n if u wanna give suggestion or advice regarding these 'issue', 
dun forget to leave ur comment here.
dun think that i'm too good or 'warak'to tell about these
saje nx ingatkn diri nie;))
n at the same time u all dpt ilmu jgk an??
hehe;)
selamat beramal!!!
wassalam..



4 comments:

  1. hoho. mira!
    nice entry.
    ak ske.
    :)

    ReplyDelete
  2. Cinta 2 kan dtang dri Allah.... Klau kte ltak cinta 2 ditmpat yg btul...Mka, btollah ia dan baeklah kan? nway,nice entry.... Sangat la m'ngingati org....

    ReplyDelete